zondag 19 februari 2012

fabricpaper

Christina en Aart wilden graag weten hoe ik mijn fabricpaper maak. Misschien vinden meer mensen het interessant?

Voor mijn fabricpaper heb je ondergrondstof nodig, lijm en papier ..

De lijm kan iedere waterverdunbare transparant opdrogende lijm zijn. Ik gebruik verdunde boekbinderslijm (die had ik toevallig nog staan) maar houtlijm werkt ook goed.  Kruidvat en Hema verkopen ook een witte hobbylijm die transparant opdroogt, die werkt ook heel goed. Gelmedium (te koop bij een winkel met kunstenaarsbenodigheden) werkt ook heel goed maar is veel duurder....  De lijm verdun je met water, ongeveer 1 op 1 ... even uitproberen wat je makkelijk vindt werken en wat nog wel plakt ;-)

Papier:  oude kranten, muziekpapier, oude woordenboeken enz.  verder tissuepapier, bv de bovenste laag van servetten.  Tijdschriftpapier werkt meestal niet zo goed, zeker de glossy bladen zijn te dik en plakken niet lekker.  Goedkoper, dun papier werkt nog het fijnste. 

Ik begin met een lap stof, materiaal maakt niets uit zolang het maar geen rekbare stof is.  Ik vind het fijn om een lichte, neutrale kleur stof te gebruiken.  De fabricpaper die ik nu aan het maken ben zit op een ondergrond van oude katoenen gordijnstof....

Ik leg de stof op een laag bakpapier zodat het niet vastplakt.  

een hele verzameling papier en servetten
 Wat verdunde lijm direct op de stof, daarop het papier en dan nog een laagje lijm erop.


Zo bewerk je de hele lap stof.  Laat nu alles goed drogen, toch zeker wel twee dagen. Ik strijk daarna het fabricpaper nog een keer, wel tussen twee lagen bakpapier! Daarna komt het leukste gedeelte, het bewerken met verf.  Vooral tussen de lagen verf gedeeltes weer schoonpoetsen zodat de ondergrond er doorheen komt. De dieptewerking die dan ontstaat maakt het juist interessant!

Dit zijn voorbeelden van fabricpaper die ik met verf bewerkt heb en daarna nog met stempels. Als ik met verf aan de gang ga zal ik daar ook weer een kort foto-verslag van maken.

4 opmerkingen:

Aart zei

Dank je wel Maya voor de uitleg! Interessant om eens mee aan de slag te gaan, ook goed te gebruiken voor het maken van boekomslagen.
http://quiltaart.blogspot.com

Yvonne zei

Heel erg leuk om stap voor stap te zien hoe je het maakt.
Als ik bezig moet met lijm dan zit ik zelf ook helemaal onder.
Ik weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg,maar het lukt me elke keer,haha.
Ik hou het dus bij kaarten maken.
Groetjes,Yvonne.

christina zei

wat een duidelijke uitleg. Dankjewel daarvoor. Wat me opvalt is dat het eindresultaat veel lichter uitvalt dan als je begint. Maar dat zal door de kleur verf komen die je gebruikt.

Nienke zei

Geweldig, leuk om te lezen, en zeker ook leuk om te doen! Bedankt voor het delen!